2014. 02. 28.

Számolás/ Mondóka 3.

Összegyűjtöttem egy-két ötletet a számoláshoz:

A tíz kicsi cica, megzenésített változatát, már egész kis kortól bevezettem gyermekem tanításába.
Rajzfilmen néztük meg először, utána egyre többször került elő napközben is, az én előadásomban:), lehet szavalva is, de dallammal talán hatásosabb.
Később le is rajzoltam egy-egy jellegzetességét a versnek, és képekkel alátámasztva, mutogatva, közben számoltunk az ujjainkkal is.
Így nem vált unalmassá, egyre jobban élveztük az együtt számolást.
http://mese.tv/cinemon_rajzfilmek/tiz_kicsi_cica/
Később lesznek képek is hozzá:),de saját magad is elkészítheted.

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_177173&feature=iv&src_vid=TdDypyS_5zE&v=TdDypyS_5zE 
(ha angolul is szeretnéd, de ez egy macis visszafelé számoló)

Könyv ajánló mondókákhoz: Mozdulj rá!

Mondókák:
-1,2,3,4
-Te kis cipő, hová mész?
-Kipp, kopp kopogok,
-Óvodába indulok.

-1,2,3,4
-Te kis madár,
-Vígan élj!
-Olyan szépen daloljál,
-Szebb legyen a tavasznál!

 Ovis matek:
Minden kutyus talál csontot?

2014. 02. 26.

Koraszülött.com

Támogatások :
http://www.koraszulott.com/tamogatasok.html
Irányzatok, módszerek:
http://www.koraszulott.com/fejlesztesi-modszerek.html
Innen:
http://www.koraszulott.com/

Ki jogosult Parkolási Igazolványra?

Az, aki
-   a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet értelmében közlekedőképességében súlyosan akadályozott,
-    látási, értelmi, mozgásszervi fogyatékos, illetve autista,
-    2001. július 1-jét megelőzően vaknak, vagy
-    a magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyatékosságokról szóló rendelet szerint vaknak vagy gyengén-látónak, mozgásszervi fogyatékosnak, értelmi fogyatékosnak, vagy autistának minősül,
és a minősítést szakvéleménnyel vagy szakhatósági állásfoglalással igazolja.

Hol kell igényelni a Parkolási Igazolványt?...

-A kérelemhez milyen szakvéleményt, szakhatósági állásfoglalást kell benyújtani
- a közlekedőképességében súlyosan akadályozott személynek?...
- a látási, értelmi, mozgásszervi fogyatékos, illetve autista személynek?...
- a 2001. július 1-jét megelőzően vaknak minősített személynek?...
- a magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyaté-kosságokról szóló rendelet szerint vaknak, gyengénlátónak, mozgásszervi, értelmi fogyatékosnak vagy autistának minősü-lőnek (törvényes képviselőjének)?...

-Meddig érvényes az igazolvány?...

-Mely esetben érvénytelen az igazolvány?...

-Fontos tudni
Használatkor az igazolványt a mozgásában korlátozott személyt szállító jármű szélvédője mögött úgy kell elhelyezni, hogy előlapja a hatályosság és a jogosultság ellenőrzése céljából látható legyen.
Az igazolványt az ellenőrzésre jogosult személy felszólítására ellenőrzés céljából át kell adni.
Az igazolvány nem adható át használatra az arra jogosulatlan személynek. A jogosultat szállító jármű vezetője az igazolvány által biztosított kedvezményekkel csak a jogosult szállítása esetén élhet.
Amennyiben a jogosult maga él vissza az igazolvány biztosította kedvezményekkel, az igazolványt vissza kell vonni és a visszavonástól számított egy évig részére új igazolvány nem állítható ki.
Az igazolványban foglaltak adattartalmát, érvényességét, hatályát, jogszerű használatát a rendőrség és a közterület-felügyelő jogosult ellenőrizni.
Ha az igazolvány kiadásáig a kérelemben feltüntetett adatokban változás következik be, az ügyfél köteles az adatváltozást haladéktalanul bejelenteni és a kérelmet annak megfelelően módosítani.
A nyilvántartott adatok megváltozását az adatváltozást követő 15 napon belül be kell jelenteni a körzetközponti jegyzőnél. Ha az adatváltozás az igazolványban feltüntetett adatokat is érinti, a bejelentéssel egyidejűleg az igazolvány cseréjét is kérelmezni kell.
Részletesen Itt:

2014. 02. 25.

Évente több mint kétezer gyermeknek segítenek

Hazánkban átlagosan minden tizedik kisbaba túl korán, azaz a terhesség 37. hete előtt érkezik. Ez évente körülbelül 9000 koraszülést jelent, a csecsemők közel 6%-a pedig valamilyen születési rendellenességgel jön világra. A Gézengúz Alapítvány dolgozói annak szentelték életüket, hogy minél több születési károsult kisgyermeken segítsenek.

Teljes cikk itt olvasható:

http://www.csaladilap.hu/cikkek/2275_evente_tobb_mint_ketezer_gyermeknek_segitenek

Betegségek után járó adókedvezmény (személyi kedvezmény)

http://nav.gov.hu/nav/regiok/kozep_dunantul/kozepdunantul/ugyfelszolgalatok/segitbetegsegkedvezmeny.html

"Gyakran felmerül kérdésként, hogy a személyi kedvezményt a szülő a betegségben szenvedő gyermekére tekintettel igénybe veheti-e. Az Szja tv. értelmében kizárólag a betegségben szenvedő magánszemélynek van lehetősége érvényesíteni a kedvezményt,  ha rendelkezik a szakorvos által kiállított érvényes igazolással, illetve rendelkezik összevont adóalapba tartozó jövedelemmel. Amennyiben a gyermek nem rendelkezik adóköteles jövedelemmel, akkor a kedvezmény érvényesítésére nincs lehetőség. Gyermek helyett a szülő nem jogosultak a kedvezmény figyelembevételére."

2014. 02. 20.

Testséma-testtudat, puzzle+ruhák



     
                                                                                        Nyomtatható! 
   Innen:https://drive.google.com/folderview?id=0BxGLm9YTn-9bZ2pFVEdFN1ZlbjQ&usp=sharing                                                                                                                                          

 A testtudat, testséma fejlesztéséhez nagyon jó még az arc puzzle készítése, akár textilből is, és tépőzárral illeszteni rá a szemet, orrot, stb.


2014. 02. 19.

Okos doboz

Egyszervolt, hol nem volt –Okos Doboz 

Hogy élmény legyen a tanulás!-  ezzel a mottóval készült az Okos Doboz, az egyszervolt.hu új terméke, amely teljesen magyar fejlesztésű digitális teszt- és feladatgyűjtemény .
A feladatok fejlesztése során a Nemzeti alaptanterv hat kiemelt tantárgyának (magyar nyelv és irodalom, matematika, környezetismeret, vizuális kultúra, ének-zene) összes témaköréhez, mintegy 170 kerettantervi témakör mindegyikéhez készültek feladatsorok. Az Okos Doboz 251 feladatsorral rendelkezik, feladatsoronként 6 feladattal, azaz 1506 feladaton keresztül ad lehetőséget a gyakorlásra, tudásmérésre.

Okos Doboz a tanórán!

Hogyan fogjunk hozzá a digitális foglalkozás tervezésének?
Mi sem egyszerűbb ennél.
Kipróbált óravázlatokkal segítünk abban, hogy a digitális taneszközöket hogyan lehet gördülékenyen a tanórába illeszteni, amely színesebbé, érdekesebbé, változatosabbá teszi a foglalkozást!
Az Okos Dobozt 1200 tanuló, 50 pedagógus tesztelte összesen 17 iskolában!

Tanulj könnyen az Okos Dobozzal!

A digitális taneszköz előtérbe helyezi a 21. századi képességek fejlesztését, a differenciálást, a magasabb gondolkodási műveletek alkalmazását, keresőfelületével a hatékony, tudatos alkalmazást támogatja.  Fontos még, hogy a digitális feladatgyűjtemény egységes mérés-értékelési rendszerre épül, amelynek középpontjában a pozitív megerősítés és a motiválás áll. Hasznos előnye még, hogy az első osztályos tananyagokat hangalámondással segítettük.

A második félév tervezésében jó gyakorlatokkal segítünk a pedagógusoknak.
Tapasztalt, digitális pedagógiában jártas pedagógusok osztottak meg velünk hasznos tanácsokat, gyakorlati fogásokat.
Az egyéni készség-képességfejlesztés, a sajátos nevelési igényű tanulók felzárkóztatása és a tehetséggondozás sem maradhat el!


Pedagógusképzés 2014-ben is!

Ebben az évben is segíteni kívánjuk a pedagógusok hatékony munkáját!
“Digitális írástudás és tanulási környezet használata a pedagógiai gyakorlatban” címmel hirdetjük meg az Okos Doboz tanórai és tanórán kívüli használatát bemutató akkreditált pedagógus képzésünket az alsó tagozatban tanítók számára.

Tanulás-módszertani, iskolaválasztási és egyéni fejlesztési tanácsadást is tartunk pedagógusoknak, szülőknek akik érdekes digitális foglalkozásokat, egyéni fejlesztéseket szeretnének tervezni  gyermekeik számára.
2013. január 8-tól minden szerdán és csütörtökön 16-18 óráig állunk a kedves szülők és pedagógusok rendelkezésére.

Egyéni egyeztetés alapján várjuk az érdeklődőket info@okosdoboz.hu címünkön!



https://drive.google.com/file/d/0BxGLm9YTn-9bVXlZV0NCVHNwWDlQOUd3U1FaZXppNldSRXhR/edit?usp=sharing


2014. 02. 17.

Árnyképek

Egy kedves anyuka készítette ezeket a képeket, 
és a barátaim nyomtatható formába hozták.
Kezdődhet a tanulás, ha már ennyi segítséget kaptunk.
Megfigyelő képesség fejlesztésére nagyon jó. Nehezített párosítás.
Memorit is játszhatunk vele. 
















Innen tudod letölteni:
https://drive.google.com/folderview?id=0BxGLm9YTn-9bMG5ySEwxT1RWOEU&usp=sharing

Még több:
http://www.kidsunder7.com/2010/06/developing-young-childrens-logical.html#.UxY2fs5przx

2014. 02. 16.

Sorrendiség Kicsi-közepes-nagy
















Méret szerinti sorba rendezés gyakorlásához. 
Vágd ki a képeket és kezdődhet a játék:)
Növekvő és csökkenő sorrend tanítása.
Képet itt találtam:
http://www.alapkozpont.hu/archivum/kreativ/2012/2012_februar.htm
Letölthető hóember és hópehely sablonok
(bal egérgomb egy kattintás, így jön be a kettes képnél az 5)

2014. 02. 12.

Iskolaérettségnél milyen területeket néznek?

A kézen szemléletesen ábrázolják, hogy melyik terület "mennyit nyom a latban." 
Ezt az ujj vastagsága is jelzi.
Sokan úgy gondolják, hogy okos a gyermeke, ami azt jelenti, hogy iskolaérett.
A kis ujj jelzi az IQ-t, ez a legkisebb terület, amit néznek.
A testi fejlettséget sokkal inkább figyelembe veszik a szakemberek a vizsgálatnál.
Amennyiben egy terület nem megfelelő, attól még javasolható az iskola.
Amikor már két területen is problémák merülnek fel, ott már egyértelműen nem javasolják az iskolakezdést.
A tavaszi születésű, 6. életévüket idén betöltő gyermekeknél is azt tanácsolják, hogy várjanak az iskola kezdéssel.
Az ábra jelentése:
1. -Testi fejlettség, egészségi állapot
2. -Szenzomotoros koordináció: nagy mozgások, kézmozgások, beszédmozgások
3. -Érzékszervek: észlelés, látás, hallás
4. -Társas viselkedés fejlettsége
5. -Értelmi képességek IQ

 (Ez nem SNI gyerekek vizsgálata!)

2014. 02. 08.

Téri orientáció

Kislányommal a fejlesztéseken többször gyakoroltak ebben a témában az elmúlt időben.
Nem is értettem miért kell  ennyit  foglalkozni vele , miért nem lépnek már tovább?
-Tedd a macit az asztal elé!
-Tedd a macit az asztal mögé!
-Tedd a szék alá!
-Tedd ... 
Ennek a fontosságáról egy másik blogon olvashattok, Link a poszt alján található.

 Oviban bal és jobb oldal volt a téma. Kiszínezték különböző színűekre az arcokat. 
Így, hogy van egy-egy jellegzetessége pl.sárga szemüveg, vörös haj könnyebb a párosítás. 
SNI gyerekeknek ez nagy segítség.
 Én első lépésben külön választottam a bal oldali képeket és félretettem.
Ezután a jobb oldaliakat felsorakoztattam és a bal oldali arcból mindig csak egyet tettem a gyerek elé. Ez így elég jól ment.
 Utána összekevertem és ekkor is mindig elé tettem egy arcot pl. most egy jobb oldalit és annak kellett megkeresnie a párját.
A szemüvegesek párosításánál tévesztett, a sárga szemüvegest a feketével párosította.
Azt hogy szemüveges, figyelembe vette, de a szín nem stimmelt.
-Nézd nem illik hozzá! 
 Segítségképpen felhívtam a figyelmét hogy nézd sárga a szemüvege, barna a haja.
Ahol csak a hajra kellett figyelni az könnyebben ment.
1. arcokat megrajzolni, de itt találtok hozzá segítséget:
    https://picasaweb.google.com/108220014467274768286/123ManiaLosNumerosDel1Al10#5388315755557704210
2. -kiszínezni
3. -szétvágni
4. -laminálni, ez a lépés ki is hagyható, de így tartósabb!


                                             Kezdődhet a játék:)






Öltöztetéseknél is rendszeresen gyakoroljuk a bal és jobb oldal fogalmát.
-Dugd bele a bal lábadat. -Add a jobbat!
Szúrópróba szerűen néha megkérdezem miután felöltöztettem:
-Melyik (pl.)a bal kezed?  Szinte mindig stimmel.:), helyesen válaszol a kérdéseimre.



Jobb vagy bal? – tájékozódás térben és síkban
http://gyereketeto.hu/elsosokkel/jobb-vagy-bal-tajekozodas-terben-es-sikban/

2014. 02. 04.

Downos babák növekedési táblázata - korai szakasz

1. oszlop:
-a gyerekek fejlődési területei:
-nagy mozgás,
-nyelvi képesség,
-szociális fejlődés és -önálló tevékenységek elsajátítása
2. oszlop: a ds babák fejlődése, (month-hónap , year-év) 
3. oszlop: a többi gyerek

Egyes képességek:
1.Egyedül tud ülni
2. Mászás
3. Állás
4. Egyedül sétál

5. Első szó
6. Kétszavas kifejezések, "mondatok"
7. Visszamosolyog
8. Kézzel eszik

9. Egyedül iszik pohárból
10. Kanálhasználat
11. Széklettartás
12. Önálló öltözködés

 



2014. 02. 03.

Ds babák gyarapodási táblázata

A ds babák súlygyarapodása, eltérhet a többi gyermekétől. 
Van amikor az anyukák aggódnak e miatt, hogy nem megfelelően fejlődik a gyermekük.
Itt egy táblázat megnyugtatásul:)
http://www.growthcharts.com/charts/DS/charts.htm 
(2000.)

Egy kedves hölgy írta.
"Kedves Kicsi gyerekes Anyukák!
Mint öreg egészségügyis, és sok pici babát "nevelgető" pót mama írok néhány jó tanácsot:
a sziv beteg babák sokkal lassabban fejlődnek-- többet"pihennek" mert így optimálisabb a szívműködésük, kevesebb energia kell a "fenn tartáshoz"
ha egy baba szépen eszik - nem baj ha kevesebbet, mint az "előírás",
de mellette fejlődik ! nem elsősorban súlyban/ akkor nincs különösebb tenni való.
ha rendeződik a szív probléma-- rohamos fejlődésnek indulnak."


2002-es összesítés, 354 európai (svéd), 1970 és 1997 között született Down-szindrómás gyerek vizsgálatából (203 fiú, 151 lány). Van benne fejkörfogat és testtömeg index is.