2014. 04. 22.

Fejlesztési feladatok, ötletek




Az alábbi feladatok kifejezetten egy Down szindrómás kislányra lettek kitalálva, a saját fejlődési ütemének megfelelő szintekre lebontva. Ezek irányadók lehetnek vagy ötlettár a különböző fejlődési szinteken lévő, és különböző korú Down- szindrómás gyermekek számára.
Fontos, hogy a feladatokat mindig a gyermek érdeklődési köréhez mérten alakítsuk. Ez biztosítja a stabil motivációt és a tanuláshoz való pozitív hozzáállást.

Készítette: Márkus Klaudia (kognitív terapeuta)  - Mediált Tanulásért Alapítvány/
Gem Kognitív Klinika

Ø  Nagymotoros készségek:
- ugrálás, bukfenc gyakorlása
(bukfencezni csak akkor szabad a ds gyerekeknek, ha előtte csigolya instabillizációt kizáró többoldalú  röntgenen voltak. 3 éves korban végzik el, ezt a vizsgálatot.)
- hintázás és mászókázás
- szökdécselés
Feladatok: Testvérével együtt bukfenc gyakorlása szőnyegen, vagy matracon. Az ugrálást lehet gyakorolni zenére, dalra. Természetesen, felügyelet mellett, de lehet biztatni, hogy ugráljon le egy-egy lépcsőfokot.
A hintázást és a mászókára mászást nyáron lehet a leginkább kivitelezni. A hintázás esetében az előre hátra mozgás, közben pedig a láb nyújtása fontos. Tehát, az ellentétes irányú mozgások összehangolása. Ez eleinte nagyon nehéz, de kitartással megtanulható.
A szökdécselés: váltott lábbal ugrálás. Hasonló az indián szökdeléshez, de nincs benne karemelés. A lényeg a váltott lábbal való előrehaladás.

Ø  Kézmozgás és finommotorika:
- kör, négyzet, háromszög és téglalap rajzolása, lemásolása
  (A formák rajzolásának előkészítését kell elkezdeni, tehát, a formák átrajzolása, háromszög esetében  pontok összekötése, stb.)
- emberrajz!
- néhány, könnyebb betű lemásolása ( c, o, v – kis betűket)
- fűzés (szerialitással: fontos lenne most már 3 elemmel)
- gyurmázás (minden nap egy 5-10 percet – a kézizom erősítéshez szükséges)
- a rajzolás esetében fontos a helyes ceruzafogás kialakítása 
A geometriai formák lerajzolása történhet nagy táblán (ami nektek van a fürdőszobában), nagy papírlapon. Először, nagyban legyen a rajz, később, majd lehet A/5- s lapon is.  Minél több módon megtapasztalja a formákat, annál jobban berögzül.
Tehát: hátára lehet rajzolni és találja ki melyik formát rajzolták rá; lehet festeni, rajzolni, zsírkrétával rajzolni. Ujjfestékkel festeni. Gyurmából elkészíteni a formát, stb. Sok-sok kreatív kis művészeti játékot lehet ennek elérése érdekében kitalálni.
Ø  Önellátás:
- önálló fel- és leöltözés
- villa, kanál használat önállóan – ehhez kultúrált étkezés elvárása
- wc-használat!, szobatisztaság!!!
    Nyelvi terület:
- rövid mesék, történetek hallgatása, egyszerű tartalmi kérdésekre való válaszadás
- minél több szóból álló mondatok használata (2-3- 4 szó)
- Saját magára vonatkozó alapismeretek (pl. neve, testvéreinek neve, hol lakik, 
   mi a jele az oviban, apa, anya neve, stb.)
- Guess what? játék – Tulajdonságokat mondunk egy dologról, a gyermeknek ki kell találnia, hogy mire gondoltunk.

Kognitív terület:

- tárgyak megszámolása (ezt minden helyzetben fontos kihasználni: 
   pl. hány tányért kell terítenünk ahhoz, hogy mindenki tudjon vacsorázni?; stb.)
- számok felismerése 5-ig
- színek megnevezése!
- időorientációhoz: reggel, délben, este (mit csinálunk?)
- formák megtanulása, felismerése, megnevezése, különböző szempontok alapján való csoportosítása (pl. színek, méret szerint)
Itt van ötlet a csoportosításhoz:
- memória játék (társas helyzetben: egyszer én húzok 2-t, egyszer a társam)
- memória játék: érdemes új szavakkal, fogalmakkal játszani. Sorban bemutatunk a gyermeknek képeket, megnevezzük, hogy mi van rajta. Ezután, elvárjuk, hogy ő is mondja ki. Majd újabb kártyát mutatunk, azt is megnevezzük. Szintén elvárjuk, hogy kimondja, megnevezze. Mindig, miután kimondta lefordítjuk a kártyát. Így mindig eggyel több kártya lesz az asztalon. Mindig elölről kérjük a gyermektől a képeken lévő szavakat. Folyamatosan egyre több szót kell megjegyeznie.
- memória, sorrendiséggel összekötve: http://www.knowledgeadventure.com/games/memory-4/
- puzzle kirakók (12 db-osak)
- csoportosítás gyakorlása (egyszerre 3 csoport kialakítása) majd ezután tagadás. Kiteszünk a gyermek elé 2 ugyanabba a csoportba tartozó tárgyat, képet, és 1 másik csoportba tartozót. Majd megkérdezzük, melyik az, amelyik nem… ?  (pl. az asztalon van kutya, cica, és autó. Melyik az, amelyik nem állat?)
- sorrendiség gyakorlása!
Képek különböző méretben való kinyomtatása, majd méret szerinti sorba rendezése (növekvő, csökkenő sorrend)!


Érzelmi és szociális készségek:

- megkéri a társait, ha azt akarja, hogy játszanak vele
- éneklés, táncolás, rajzolás
- Kérem!, Köszönöm! Játszol velem?, Köszönöm, nem kérek!
  kifejezések gyakorlása.

További terület:  Abc betűi

Fontos lenne az abc betűi felismerésének gyakorlása. Csak csoportosítás szintjén. Játékosan, mókásan. Minél többször, több helyzetben találkozik velük, annál jobban bevésődik.
Sorrend (Meixner módszer alapján) : a , i, ó, m (stb)- egyenlőre idáig (mert ezeket a hangokat szépen is ejti)
3 héten keresztül menjen 1 betű. Tehát most 3 hétig az ,, a”!
Lényeg: Lássa! Hallja! Mondja!

Legyen egy ,,a” hanghoz köthető szó az ,,a” betű jele. Pl.  ,,a”- alma!
Sok helyen találkozzon az ,,a” betűvel.
(Láttam nálatok egy nagy A/4-es nagyságú könyvet, ami az abc betűit tartalmazta, jópofa rajzokkal  és gondolom kivágható betűkkel. Az teljesen jó erre a célra!

Játékok:
- lehet gyurmából elkészíteni a betűt
- lehet venni, puha, szivacsos betűket, amivel a fürdőszoba csempéin lehet játszani
- Sok színnel végig menni a betűn, rajzoltatva – természetesen nagyban (A3 vagy annál nagyobb lapra, táblára)


Ez csak egy irányelv, illetve rövid felsorolást tartalmazó feladatlista, ami több hónapra szóló otthoni feladatokat foglal magában. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése